Rime – lös pussel med rösten
Rime är ett äventyrspusselspel från den spanska indiespelutvecklaren Tequila Works och släpptes i maj 2017 till PC, Playstation 4 och Xbox One. Spelet inleds med att man befinner sig strandsatt på en mystisk ö, tom på andra människor och som man börjar utforska. Man spelar som en liten pojke, som man ser ur tredje persons perspektiv, och genom att använda sin röst för att sjunga och skrika i närheten av olika objekt löser man pussel i spelet. Det blir även en del klättrande längs klippkanter och hoppande mellan dessa, inte helt olikt Tomb Raider-spelen. Det lönar sig dessutom att utforska alla skrymslen och vrår då det finns en hel del bonusobjekt utplacerade runt om i spelvärlden. En del kan vara gömda medan andra är fullt synliga.
Emotionellt spel med stämningsfullt soundtrack
Spelet är väldesignat och har en ganska avskalad estetisk stil. Det orkestrala soundtracket som kickar in vid väl valda tillfällen i spelet gör också mycket för att sätta stämningen. Det är ett bitvis emotionellt spel, vilket även avspeglas i just musiken. Värt att nämna är även att spelet helt saknar dialog, vilket gör musiken extra viktig.
Pusslen är också lagom svåra och bygger bland annat på användandet av perspektiv och skuggor. De få gånger man kör fast så kommer man alltid på lösningen ifall man klurar en liten stund. Tidigt i spelet dyker dessutom en räv upp som guidar en genom spelet och ger små ledtrådar till vad man ska göra eller var man ska ta sig härnäst.
Mata vildsvin med äpplen
Spelet kan spelas med både tangentbord och mus eller handkontroll på PC, som det går att växla mellan när som helst under spelets gång, vilket kan vara bra för den som lider av artros eller liknande i fingrarna. Det här är nämligen ett spel som passar både gammal som ung. Det finns totalt fem banor och för det mesta är spelet ganska tillbakalutat och avkopplande, men under vissa delar av spelet dyker det upp fiender som man måste undvika för att inte bli dödad.
Man får även använda sig av djur och liknande varelser i spelet för att kunna ta sig framåt. På första banan finns det till exempel vildsvin som man kan locka med sig med hjälp av stora äpplen som man plockar. Vildsvinen river nämligen ner taggbuskar som man annars inte kan ta sig förbi.
Vissa banor utspelar sig bitvis under vatten, vilket ger lite variation från det vanliga springandet och klättrandet. Mellan de olika banorna får man också se interaktiva cut scenes som ger pusselbitar till vad som hände innan man hamnade på den öde ön.
Spelet saknar både HUD och inventarier, men är såpass väldesignat så det blir intuitivt ändå, i synnerhet när man spelar med handkontroll och därmed kan dra nytta av vibrationerna i den.