Gaming och spelutveckling
Gaming har verkligen tagit fart, inte sant? Det är en mångmiljardindustri med produktioner som har enorma budgetar. Alla och envar äger en spelkonsol eller en speldator. Kanske till och med flera stycken. Många har spelat sedan barnsben och vissa av oss har dessutom spelat på barnsben som nu hunnit bli lite äldre. Vi är ”old school gamers”. Nuförtiden finns det till och med en kandidatutbildning i digital spelutveckling på Stockholms universitet och i t.ex. Sydkorea är e-sport verkligt stort. Spelet Starcraft inte minst. Man kan även plugga e-sport på gymnasiet om man så vill.
Såsom är fallet med alla sporter och hobbies kan man även här glädjas åt den ständigt växande gemenskapen kring gaming. Många unga idag har hittat sina allra bästa vänner genom Steam och Discord. Gå ut och dricka öl? Nej, det är roligare att sitta hemma och spela Ark: Survival Evolved tillsammans med gänget. Åka till Sälen över sportlovet? Nej, vi startar en klan i World of Warcraft istället.
För någon som inte är insatt kanske allt detta verkar lite plötsligt och verklighetsfrånvänt, men det har förstås inte kommit från ingenstans. Här är en intressant länk om hur gaming vuxit fram som fenomen. Människan har ju alltid roat sig med spel, och när digitala sådana blev en grej och de sedan blev mer och mer sofistikerade samtidigt som konsumenterna blev allt bättre på att hantera modern teknik och denna teknik dessutom blev möjlig att köpa för en bredare publik, så kom data- och tv-spelen att bli omåttligt populära.
I takt med detta har som nämndes inledningsvis en stor industri vuxit fram. Precis som alla andra har de sina jättar och mindre uppstickare. Det startas också fler nya spelstudios än någonsin just nu. Förstås behöver även
spelutvecklare kontorsplats och då kan en tjänst som workaround vara till stor hjälp. Tänk vilken dröm att få sitta och skapa spel hela dagarna, kan man tycka. Faktum är dock att det är ett lika hårt arbete som alla andra. Det går åt enormt mycket tid för att framställa ett spel. Grafiken, ljudet, manuset, marknadsföringen, hanteringen av communityn kring spelet och spelserien. Även för ett litet företag som producerar ett litet spel kan det snabbt bli väldigt kostsamt i termer av både pengar och tid.
Men det är tydligt att det går. Ett extremt exempel är förstås Minecraft. Det är dock osannolikt att en person ska kunna bygga något som tar världen med sådan storm som Minecraft gjorde. Ett exempel som kanske är lite lättare att greppa är DICE, studion bakom Battlefield-serien. De började sin bana i ett relativt dunkel och släppte spelet Codename Eagle, vilket var en föregångare till Battlefield. Idag levererar de flera av industrins populäraste franchises och ägs av den amerikanska speljätten Electronic Arts.